divendres, 8 de novembre del 2013

De què depèn l’èxit i el fracàs d’una acció formativa?


En tota acció educativa podem parlar d'èxit o fracàs, o fins i tot ambdós conceptes es poden donar en una mateixa intervenció. 
Però que entenem realment per aquests conceptes que ens acompanyen sovint en moltes de les nostres vivències del dia a dia? Constantment sentim emocions com ara la felicitat o la satisfacció quan assolim els objectius preestablerts amb èxit, o bé la frustració i la impotència quan vivim un fracàs. 

Hi ha diverses maneres per poder sentir l'èxit o el fracàs de les teves accions. 
Per exemple, en el cas de les intervencions de caire educatives , una manera d'identificar l'èxit és veure si allò que ens haviem proposat en un prinpici i que per tant eren els objectius que feien prendre cos a la nostra acció s'han complert. És cert que assolir els objectius no és un element que asseguri l'èxit o l'assoliment d'allò que volem transmetre als educands però és un gran factor a tenir en compte. D'altra banda, també podem veure l'èxit únicament si allò que voliem transmetre ha donat a pensar a aquella persona, no cal que hi estigui d'acord i que s'empapi d'allò que diem, ja que d'aquesta manera no estariem ajudant a crear un esperit crític personal, sinó simplement que hagi fet replantejar coses o reflexionar. 

El fracàs en canvi, ens costa més d'assumir-lo; possiblement perquè identifiquem o associem el fracàs amb alguna cosa negativa, i no sempre ha de ser així. Els fracassos sovint esdevenen per què allò que voliem aconseguir potser no era el moment adequat ni l'espai per ser transmés i per tant no era possible que dongués el seu fruit esperat. En aquestes situacions ens hauriem d'impulsar i motivar a  generar altres opcions, altres mètodes... fer-nos mirar des d'una altre perspectiva al subjecte, el moment, l'espai.. per tal d'adequar la intervenció de la manera més addient pel context. 

Podem relacionar aquestes diferents maneres d'entendre aquests dos grans conceptes amb la pedagogia de la finitud, precisament per aquesta idea última esmentada al respecte de tornar a obrir portes i no rendir-nos. Les persones ens trobem en un procés d'aprenentatge constant, mai podrem tenir respostes a tot i això és el que ens farà equivocar o fracassar, però per força en un moment o un altre haurem de reprendre el camí i buscar altres opcions. 

Per ser capaços com a professionals de l'educació on sovint ens trobarem amb situacions exitoses , però també amb fracassos hem de saber gestionar les frustracions per aconseguir tornar a reprendre el camí : cal que sapiguem veure les coses des de diferents perspectives i sentir-nos segurs d'allò que fem; creure fermament en allò que volem per no rendir-nos a la primera de canvi; viure el moment present amb la seva totalitat, sense tenir grans expectatives per després no sentir-nos frustrats en cas de que no es compleixin, amb això no vull dir que siguem comformistes i anem a lo fàcil, sinó viure el ara i no tenir el cap en el després per tal d'aprofitar i gaudir tots els instants.  




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada